Er lijkt een einde te komen aan de vervuilende tuktuks die in Azië rondrijden. De eerste gemotoriseerde riksja op zonne-energie is in Kerala , een deelstaat van India geïntroduceerd.

In Azië rijden ruim honderd miljoen vervuilende tuktuks rond. Er wordt al langer gezocht naar oplossingen om de CO2 uitstoot terug te dringen die de scooters op drie wielen produceren. De vervoermiddelen worden vooral gebruikt als taxi. Nu rijdt de eerste duurzame tuktuk rond in India. Op het dak van de tuktuk ligt een zonnepaneel, waarmee voldoende energie opgewekt kan worden om ermee rond te kunnen rijden. Met zes uur oplaadtijd kan het karretje 80 kilometer rijden met een maximum snelheid van 40 km/uur.

De voorloper van de tuktuk is de riksja. Oorspronkelijk was de riksja een licht tweewielig karretje dat door één persoon in eerste instantie met de hand en later per fiets voortgetrokken werd. De riksja was de vervanger voor de draagstoel, die door minstens twee personen gedragen moest worden. Door de lichtheid was de riksja een makkelijkere en snellere manier om personen te vervoeren. Gemotoriseerd ging het transport nog sneller, maar door het massale gebruik van de wagentjes nam de vervuiling hand over hand toe.

De e-tuktuk zou de doorbraak in India kunnen zijn naar een duurzamer gebruik van deze manier van vervoeren. Dat kan mede gestimuleerd worden door de invloed van toeristen, die steeds meer de voorkeur geven aan duurzamere varianten. Ook kan de Indiase regering een handje helpen door de procedure rondom de vergunningverlening van de e-tuktuks te vergemakkelijken.