Het had zo mooi kunnen zijn. Korting krijgen op je autoverzekering op basis van je Facebookgedrag. De Britse verzekeraar Admiral had het plan al helemaal in kannen en kruiken met de nieuwe verzekering Firstcarquotes. Helaas stak Facebook er een stokje voor.

Admiral is één van de vier grootste autoverzekeraars van Groot Brittannië. Om meer jonge bestuurders als klant te krijgen, had het bedrijf een speciale applicatie ontwikkeld voor de nieuwe autoverzekering Firstcarquotes, volgens eigen zeggen, in overleg met Facebook.

De premie voor een autoverzekering valt voor jonge bestuurders vaak hoog uit omdat ze nog geen rijgeschiedenis hebben en dus ook nog geen no-claim bonus hebben kunnen opbouwen. Door vrijwillig Facebook-gegevens ter beschikking te stellen aan Firstcarquotes kon de premiekorting oplopen tot 15 procent. Een extra premiekorting was ook nog mogelijk door gebruik van een kastje dat het rijgedrag meet.

Onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband is tussen persoonlijkheid en verkeersveiligheid. Zo zou het schrijven van beknopte zinnen en het aangeven van specifieke tijden om iets af te spreken in het voordeel van veilig rijgedrag spreken. Het gebruik van veel uitroeptekens en de woorden “altijd” en “nooit” duiden op onveilig rijgedrag. Op basis van de posts en likes op Facebook kan dus veel informatie verkregen worden.

Facebook heeft echter de toegang tot profielinformatie voor de Britse verzekeraar verboden, omdat dit in strijd is met de privacyverklaring. Daarin komt naar voren dat de gegevens van Facebookgebruikers niet gebruikt mogen worden om iemand wel of niet als klant te accepteren. Admiral heeft de applicatie teruggetrokken, maar is van plan, na wat aanpassingen, het opnieuw aan te bieden.