Huawei-topman Richard Yu wreef het er nog maar even in tijdens de presentatie van de Mate 9: een smartphone van Huawei ontploft niet. De boodschap was vooral gericht aan rivaal Samsung, die met de brandgevaarlijk Galaxy Note 7 een flinke strop heeft opgelopen. Huawei ziet zijn kansen om de positie in de markt te verbeteren.

Na Samsung en Apple is Huawei de derde smartphonemaker ter wereld. Het bedrijf wil graag de positie op de consumentenmarkt versterken. Huawei is in 1987 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste leverancier van telecomapparatuur in de wereld. Sinds 2010 is ook de consumentenmarkt in beeld bij het Chinese concern. In China, Europa en het Midden-Oosten heeft het bedrijf inmiddels naam gemaakt met zijn smartphones. In de Verenigde Staten verloopt het wat minder soepel, na de suggestie dat routers van Huawei een ingebouwde spionagemogelijkheid zouden hebben. Toch is het wereldwijde marktaandeel inmiddels bijna tien procent.

Het nieuwe wapen van Huawei in de concurrentiestrijd met Apple en Samsung is de Mate 9. Het toestel is gepresenteerd als evenknie van de iPhone 7 en de Galaxy S7. Het basisscherm van de Mate 9 meet 5,5 inch, heeft 4GB werkgeheugen, 64 GB opslagcapaciteit en een camera met dubbele lens. In Nederland komt het nieuwe speeltje op 21 november op de markt tegen een adviesprijs van 699 euro.

Er is ook een speciale editie van de Mate 9 beschikbaar. Het ontwerp daarvoor met een groter, gekromd scherm is gemaakt door Porsche Design. In een gelimiteerde oplage moet deze versie 1.395 euro kosten. De gelijkenis met de Galaxy Note 7 is verder zeer groot. Behalve dan het ontploffingsgevaar. Daar zal bij geen enkele Huawei last mee zijn.